Kundvagnen är tom
Boktips från Webbshop.se

"54 steg som får ditt företag att växa med raketfart"
Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du ökar försäljningen i internetbutiken


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Idag ska vi gå igenom några enkla saker som kommer att öka försäljningen på din sajt.

Låt oss se om du har tänkt på alla


1. Du har ordentlig information om produkterna och priserna - ända ner till materialet i skruvarna om köparen så vill. Det är nämligen skillnad på dina besökare. Någon kommer in på sajten för att köpa direkt, andra vill veta allt innan de slår till. Gör alla kategorier nöjda för att få fler affärer i lås.

2. Ge besökaren tydliga skäl till varför de ska köpa nu och inte sedan. Berätta för kunderna varför de ska köpa nu: "Köp nu, så kan du titta på din favoritfilm redan till helgen".

3. För många är det småläskigt att köpa saker på nätet. Man vet inte vad som händer om man inte blir nöjd till exempel. Ge tydliga garantier så kunden känner sig säker på exakt vad han/hon ska göra om det blir ett felköp. Och var generös med dina garantier. Få personer kommer att utnyttja dem för att jäklas med dig.

4. Uppmuntra kompletterande köp - lägg till produkter vid kassan som kunden kan vilja köpa också.

5. Om det du säljer också säljs utanför nätet är det viktigt att kunderna får skäl att köpa av dig och inte bara samlar information och går ut till din konkurrent och köper den på gatan istället.

6. Locka kunderna med fraktfria order vid beställningar för ett visst minimibelopp. Det kan göra beställningarna större.

7. En del kunder skulle aldrig beställa över nätet (inte än i alla fall) - ett telefonnummer till en ordertelefon eller fax ökar chanserna att de ska slå till.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?



Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Webbshop.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@webbshop.se | Sitemap