Kundvagnen är tom
Boktips från Webbshop.se

"Affärsidéer för dig (just nu 100 kr i rabatt)"
Läs mer!

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du skriver mycket bättre säljtexter på nätet


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Tänk dig en person som letar efter det du kan erbjuda, som hamnar på din sajts startsida – vad har du för godis där som gör att han/hon stannar kvar? Har du en sajt där du skryter om dig själv sida upp och sida ner (mycket vanligt) eller har du en sajt där det är svårt att förstå vad du erbjuder (också vanligt)? Eller har du en sajt som redan när den kommer upp på skärmen känns som en varm och trevlig plats som signalerar ”Du har kommit rätt”? Som signalerar att det här är ett företag som kan sin sak.

Det läskiga är är att din sajt verkligen kan avskräcka kunder. Det underbara däremot är att den också kan göra tvärtom.


Modellen som fungerar är egentligen mycket enkel:

1. Håll fram ett problem för besökaren – så nära att han/hon känner den beska smaken
2. Berätta om varför det är ett problem för besökaren
3. Visa på ett snyggt sätt hur din tjänst löser problemet – helt enkelt, se till så att läsaren vill ha mer av det du kan erbjuda.
4. Visa hur läsaren tar nästa steg på ett enkelt sätt.

Enkelt, eller hur?


Sju tips om hur du gör för att kunderna ska stanna kvar i en timme på din sajt

1. Skapa en rubrik på varje sida (Det är inte säkert att kunderna kommer till din startsida) som får det att vattnas i munnen på besökarna. Men kom inte med generellt företagsbabbel, det har alla hört förut:
Lägsta priser – klick, hej då
Serviceinriktad – klick, hej då

2. Kom till saken direkt på alla sidor. Det betyder helt enkelt att du måste visa exakt hur du kommer att lösa deras problem och tillfredsställa deras behov innan de ens börjar scrolla neråt på sidan. Tänk på saken en stund: Tar du själv dig tid att leta efter vad du är ute efter särskilt länge när du vet att du bara behöver trycka på en knapp och få upp massor av nya träffar? Jag gör inte det.

3. Ge besökarna ett snabbt erbjudande om att göra något. Du vill att de ska göra något NU. Om de inte gör det så försvinner de och du förlorar chansen.

4. Erbjud besökarna en gratis prenumeration på ett tipsbrev. Det är ett måste. Ge brevet ett bra namn och berätta vad de kommer att få och berätta vad som händer med deras adresser så att de inte blir oroliga över att du ska sälja den eller börja skicka saker de inte vill ha.

5. Håll det enkelt. Ett vanligt misstag är att ha för mycket grafik och bilder. Webblösningar gör det lätt att ha med så mycket läckert att det blir svårt att motstå ibland. Gör så här: Kisa mot skärmen (ja gör det). Ser du en huvudtanke och något som stöder den – eller ser du bara massor av färger, former, mönster, boxar och annat störande? Allt som stör huvudmeddelandet på sidan måste bort.

6. Ge besökarna ett skäl att komma tillbaka. Du kan hjälpa och stimulera den lusten genom att ha aktuell information på sajten hela tiden. Om besökarna kommer in den 10 oktober och ser att det senaste som publicerades på sajten är från den 5 mars, så känner de att sajten är gammal och seg. Om din senaste nyhet är från oktober så klickar det till i huvudet och chansen att de tror på din sajt som resurs är oändligt mycket större.

7. Och varför varför varför jobbar inte byggare med före- och efter-bilder på projekt? Snacka om spännande innehåll

Där har du lite att göra – gör det nu och se skillnad redan om en månad!

Skrivtips som andra har gillat

Skriv som proffsen

”Jag insåg hur enkelt det är att skriva begripligt - och samtidigt hur lätt det är att skriva fel. Att det är viktigt att vara uppmärksam på detaljerna. Det är bra att den är skriven enligt de regler den själv anger: den är lättläst, begriplig och förtroendeingivande. Kapitel 4 och 5 var lysande. En fantastisk bok. Jag använder den som ständig hjälpreda när jag skriver på svenska - när jag skriver protokoll, författar längre texter, skriver för webben.”
Lilita Zalkalns, Solna

"Boken är lättläst, pedagogisk och underhållande. Ann-Louise Forsström betar av många aktuella språkfrågor. Hon listar bland annat "onödiga" engelska ord, reder ut hur varumärken ska skrivas, ger instruktioner för hur en bra text hänger ihop och diskuterar varför förkortningar ibland snarare stjälper än hjälper...Pedagogiskt för blivande skrivproffs."
Språktidningen

”Jag älskar böcker med konkreta tips! Skriv som proffsen har fått mig att börja skriva på min första bok! Jag har fått fart på kreativiteten och boken har hjälpt mig att ta mig över de första hindren.”
Mats Mårtensson, Österskär

”Jag har använt Skriv som proffsen i en läs- och skrivkurs som jag arbetar med för ett stort tillverkningsföretag. Det handlar om enskild undervisning och varje kurs skräddarsys i samråd med kursdeltagaren. Jag ser främst boken som en trevlig, informativ uppslagsbok där mina kursdeltagare och även jag hittar inspiration och svar på eventuella frågor som dyker upp. Min tanke är också att mina kursdeltagare ska tillägna sig verktyg för att kunna utveckla sitt skrivande även efter avslutad kurs och då kan jag varmt rekommendera Skriv som proffsen.”
Eva Witalisson, Mönsterås

”Kan förklara lite om varför jag köpte boken. Till att börja med så har jag bott i Sverige i 18 år och inte gått så mycket i skolan så jag har en del svårigheter med stavning :) Detta har boken hjälpt
mig med ganska mycket. Jag har också lärt mig en hel del om att skriva bättre vid annonsering, även där hade jag en del problem med att skriva om en produkt.”

Mesut Tortumlu, Modemedia

”Jag har ännu inte läst hela boken, men hunnit använda den som uppslagsbok och som det fungerar den utmärkt! Jag har snabbt och enkelt hittat svar på både större och mindre frågor, både när jag arbetat med längre texter eller enbart mailat. Det är ett signum för de böcker jag beställt från er, att de har en extremt bra layout, är väldisponerade och lätta att läsa. Det gör att böckerna är roliga att läsa och framförallt att de blir lästa och använda! i mitt arbetsrum står alltför många hyllvärmare till ingen nytta! ”Skriv som Proffsen” är dessutom, genom sin höga användarvänlighet, redan uppskattad av mina kollegor!”
Anna Stelling, Ekerö


Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Webbshop.se är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@webbshop.se | Sitemap